martes, 8 de septiembre de 2009


1 jaar naar Spanje als Grundtvig assistent.
Tijdens het schooljaar 2009-2010 ga ik, Carina Raymakers, leerkracht Spaans bij het CVO Heusden-Zolder en LBC-NVK Beringen, ervaring opdoen in de Escuela Oficial de Idiomas van Ayamonte in Spanje.
Via informatie van Danny Splets, directeur van het CVO Heusden-Zolder, en Renilde Reynders van EPOS vzw kwam ik bij de Grundtvig-projecten terecht. In maart 2009 diende ik een aanvraagdossier in en in juni werd het assistentschap goedgekeurd.
De verscheidene initiatieven van EPOS / Grundtvig bieden zeer interessante mogelijkheden aan de volwasseneneducatie, met steun van de Europese Commissie. Ik raad iedereen aan een kijkje te nemen op de site
www.epos-vlaanderen.be, en een bezoek te brengen aan de Grundtvig-beurs op 20 oktober 2009 om 13u30 in de Landcommanderij Alden Biesen, waar alle activiteiten van de organisatie worden voorgesteld. (info via myriam.swinnen@cjsm.vlaanderen.be ).
Na deze inleiding kan je het verslag lezen van mijn gesprek met Guy Tilkin , verantwoordelijke van de Europese projecten in Alden Biesen.
Je kan op de hoogte blijven van mijn ervaringen via de blog
http://www.carinaenayamonte.blogspot.com .
Tot volgend jaar !

_____________________



Zonhoven, maandag 15 juni om 10.00 uur. Ik heb een afspraak voor een interview met Carina Raymakers, net geselecteerd om als Grundtvig assistent te gaan werken in Spanje. Mijn belsignaal aan de grote poort wordt beantwoord door 4 honden die mij enthousiast en met luid geblaf komen begroeten. Daarna komt de dame des huizes de poort opendoen met de geruststelling: “Ze bijten niet hoor”. Toch met een schuine blik op de grootste hond is mijn eerste vraag al een hele praktische: “ Wat gebeurt er met hen als je een heel jaar weg bent?” “Ze gaan mee.” is het antwoord. “Via mijn contacten in Spanje zijn we op zoek naar een huis waar honden welkom zijn. Mijn man gaat ook mee en we kunnen de honden toch niet voor een jaar uitbesteden. Het wordt dus een heuse verhuis. Ook voor dit huis hebben we een oplossing: er komt hier iemand wonen gedurende de periode dat we weg zijn”.

Binnen, aan de koffie, vertelt Carina enthousiast: “Ik geef Spaans in twee centra voor volwassenenonderwijs: het LBC NVK Beringen en het CVO Heusden Zolder. Mijn beide directeurs staan erachter dat ik ga. Zij gaan ervan uit dat ik met deze ervaring een betere leerkracht word. Het zal ook een gelegenheid worden om partnerschappen op te starten en de scholen zullen een Europese uitstraling krijgen. Het was echt niet moeilijk om hen te overtuigen”.
Hoe ben je eigenlijk op het idee gekomen, wat heeft je doen ingaan op dit aanbod?
“Ik heb wel veel interesse in permanente vorming en bijscholing. Internationale projecten liggen me en een cursus ‘Spaans als vreemde taal’ voor leraren Spaans in Salamanca proefde naar meer. Ik ben me gaan bevragen over de mogelijkheden, subsidies e.d. om langer met Spaans in Spanje te kunnen omgaan en ben bij Grundtvig terecht gekomen. Zo’n assistentschap leek mij de ideale manier om echt kennis te maken met het leven ginder, een unieke kans om geïntegreerd te geraken, om wonen en werken aan den lijve te ondervinden. Ik heb dan natuurlijk een ernstig gesprek met mijn man gehad. Hij heeft de mogelijkheid om persoonlijk verlof te nemen, wij hebben geen kinderen en we zien graag een stukje van de wereld. Ook financieel is het assistentschap goed geregeld. Je wordt eigenlijk gedetacheerd. Je wedde loopt dus door en bovenop krijg je een Grundtvig beurs. Na het afwegen van voor en na hebben we besloten om ervoor te gaan. Ik diende een aanvraag in bij EPOS en die is pas goedgekeurd.”

Waar ga je nu precies naar toe en wat ga je er doen?
“Via de database van Grundtvig-Spanje heb ik een organisatie gevonden in Ayamonte. Verder in Spanje kan je niet gaan. Het ligt in het uiterste zuiden aan de kust, aan de grens met Portugal, die daar door de Rio Guadiana gevormd wordt. Ik kreeg contact met de Escuela Oficial de Idiomas. Zij wilden een project opstarten rond conversatie Frans en Engels voor Spanjaarden en een cursus Spaans voor anderstaligen want er wonen ginder ook heel wat Duitsers en Britten. Voor dat project waren zij op zoek naar een Grundtvig assistent. Ik heb de school gecontacteerd, het project met hen besproken en zij wilden wel met mij in zee gaan. Ik ga dus Engels, Frans en Spaans geven maar ik wil dat zeker integreren in contacten met mijn twee scholen hier in Vlaanderen. Ik denk aan een project tussen de drie scholen, andere collega’s betrekken, contacten tussen cursisten met webcams en videoconferenties, communiceren via blogs, en zelfs een uitwisseling met verblijf in gastgezinnen.

Op welke manier ben je je aan het voorbereiden?
“Ik heb goede contacten met Irene en Juan, twee leerkrachten van de school in Ayamonte. Samen met hen ben ik op zoek naar een huis. Dat is de eerste voorwaarde. Ik ben ook een draaiboek aan het samenstellen waar alle benodigdheden per thema in opgesomd worden en met alle stappen die ik moet zetten. Ik ga een reeks handboeken en CD’s meenemen en allerlei materiaal over België-Vlaanderen-Wallonië. Ik ben me, samen met mijn taal- en IT-collega’s aan het inwerken in digitale leerplatformen want ik wil dit combineren met mijn lessen in Ayamonte en gebruiken voor het project met Vlaanderen. De lessen starten op 21 september maar ik neem vooraf enkele weken onbetaald verlof, dan kunnen de collega’s die mij gaan vervangen, van in het begin met hun groep starten. Ik wil trouwens al begin september vertrekken om het ginder allemaal voor te bereiden. Juan en Irene gaan begin juli op huisruil vakantie in Amsterdam en ze komen dan ook langs Zonhoven, zodat we al kunnen kennismaken en een controle doen op materiaal en voorbereiding.”

En het leven in Spanje?
“Mijn man en ik willen ons echt integreren. Hij zal het huishouden doen en hij gaat een opfriscursus Portugees volgen. Wij zijn op zoek naar mogelijkheden zijn naar de kunstacademie te gaan, om kookcursussen te volgen, er is een hondenschool enz. Ik ben niet bang, het interculturele aspect interesseert ons heel erg, en wij communiceren vlot. Wij kijken ernaar uit om een beetje Spaans te worden.


Welke zijn je verwachtingen?
“Naast het opdoen van ervaringen inzake taal en didactiek vind ik dat culturele zeer belangrijk. Als ik terug ben zal ik mijn lessen veel beter kunnen kaderen in een culturele context, beter kunnen stofferen met authentieke elementen. Ik zal ook gewoon vlotter Spaans kunnen spreken. Ik hoop dat we een blijvende internationale samenwerking kunnen opstarten, een structuur en werkwijze opzetten om de cursisten van de drie scholen met mekaar in contact te brengen in een leersituatie waar we allemaal beter van worden. Maar ik hoop ook gewoon een boeiend jaar te beleven in een mooi land met een mooie cultuur. De contacten met Vlaanderen zullen wel niet opdrogen. Er zijn al veel kandidaten om ons te komen bezoeken. Ik heb alvast mijn beide directeurs uitgenodigd in Ayamonte.”

Leuke vooruitzichten, dat is duidelijk. Wij spreken af dat we halverwege het schooljaar een nieuw gesprek via Skype hebben om de verwachtingen aan de realiteit te toetsen.

Guy Tilkin



No hay comentarios:

Publicar un comentario